
دکتر اوتیسم کرج : تشخیص تفاوت بین اختلال طیف اوتیسم و تأخیر رشدی
تشخیص تفاوت بین اختلال طیف اوتیسم و تأخیر رشدی گاهی دشوار است؛ چراکه برخی از علائم آنها با یکدیگر شباهت دارند. با این حال، برای تشخیص دقیق، بررسی نشانهها و تفاوتهای کلیدی ضروری است.
علائم رایج اختلال طیف اوتیسم
-
تعامل اجتماعی محدود:
کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از ارتباط چشمی اجتناب میکنند و تمایلی به تعامل اجتماعی نشان نمیدهند. -
رفتارهای تکراری و کلیشهای:
کودک ممکن است حرکات تکراری مثل تکان دادن دستها یا چرخاندن اشیا را انجام دهد. -
حساسیت شدید به محرکهای حسی:
حساسیت زیاد به صدا، نور، یا لمس خاص، رایج است. -
عدم پاسخگویی به نام:
معمولاً کودک با اوتیسم به فراخواندن نام خود کمتر واکنش نشان میدهد. -
گفتار محدود یا الگوهای تکراری گفتاری (اکولالیا):
کودک ممکن است جملات یا کلمات دیگران را تکرار کند و کمتر به گفتگوی دوطرفه بپردازد. -
علائق محدود و تمرکز وسواسی:
کودک ممکن است به شدت بر موضوع یا شیء خاصی متمرکز باشد.
علائم رایج تأخیر رشدی
-
کُند بودن در رسیدن به نقاط عطف رشد (مانند نشستن، راه رفتن، حرف زدن)
-
توانایی تعامل اجتماعی نسبتاً خوب اما با تأخیر در گفتار و برقراری ارتباط کلامی
-
نبود رفتارهای تکراری یا وسواسگونه
-
واکنش نسبتاً طبیعی به محرکهای حسی
نشانههای کلیدی برای تفکیک اوتیسم از تأخیر رشدی:
زمینه | کودک اوتیسم | کودک با تأخیر رشدی |
---|---|---|
تعامل اجتماعی | بهشدت محدود و نامتعارف | معمولاً طبیعی یا با تأخیر کم |
رفتارهای تکراری و کلیشهای | دارد | معمولاً ندارد |
پاسخ به نام | اغلب ضعیف است | معمولاً عادی است |
واکنش به محرکهای حسی | شدید و نامعمول | معمولاً عادی |
ارتباط غیرکلامی (مثل اشاره کردن) | بسیار محدود یا نامتعارف | نسبتاً طبیعی یا کمی تأخیری |
علائق خاص و محدود | بهشدت محدود و تکراری | متنوع و عادی |
از کجا شروع کنیم؟
اگر نگران وضعیت کودک خود هستید، بهترین مسیر اقدام به شرح زیر است:
-
مشورت با متخصص:
ابتدا به یک آسیبشناس گفتار و زبان یا روانشناس کودک مراجعه کنید تا ارزیابی اولیه صورت گیرد. -
ارزیابی استاندارد:
آزمونهایی مانند «ADOS»، «M-CHAT» یا مصاحبههای تشخیصی دقیق برای اوتیسم انجام شود. -
مراجعه به مراکز تخصصی:
کلینیکهای تخصصی مانند کلینیک گفتار توانگستر کرج که برنامه درمانی تخصصی توسط آسیبشناس گفتار و زبان و متخصص روانشناسی عمومی، سیاوش عطایی، ارائه میشود میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند. -
مداخله زودهنگام:
هر چه زودتر مداخلات شروع شوند، بهبودی و پیشرفت کودک بیشتر و سریعتر خواهد بود.
چه زمانی باید فوراً به متخصص مراجعه کنیم؟
اگر کودک شما:
-
تا ۱۲ ماهگی به اسمش واکنش نشان نمیدهد.
-
تا ۱۸ ماهگی نمیتواند کلمات معنادار بگوید.
-
تا ۲ سالگی نمیتواند جملات دو کلمهای بسازد.
-
هر گونه پسرفت ناگهانی در مهارتها یا زبان داشته باشد.
حتماً باید برای ارزیابی دقیق و تخصصی به مراکز درمانی مراجعه نمایید.
نتیجهگیری و توصیه
تشخیص تفاوت اوتیسم از تأخیر رشدی به ارزیابی دقیق و تخصصی نیاز دارد. توصیه میشود در صورت هر گونه نگرانی، در سریعترین زمان با متخصصان مجرب در این حوزه، نظیر مرکز گفتار توانگستر در کرج، مشورت کنید. مداخله زودهنگام میتواند مسیر زندگی کودک شما را متحول کرده و فرصت رشد طبیعی و سالمتری را برای او فراهم کند.
عضویت طلایی VIP : دسترسی به فیلمهای جلسات درمانی و پلنهای عملی
دسترسی انحصاری به مجموعه کامل جلسات درمانی و برنامههای تخصصی گفتاردرمانی
امکان مشاهده فیلمهای آموزش عملی برای سنین و اختلالات مختلف به صورت منظم
مناسب برای والدین و درمانگران مشتاق به یادگیری دقیق مراحل درمان در منزل
“عضویت طلایی VIP : دسترسی به به فیلمهای جلسات درمانی و پلنهای عملی “
________________________________________
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 1 تا 22 ویژه گروه سنی 3 تا 12
تمرکز بر تمرینات عملی ویژه درمان لکنت برای کودکان 3 تا 12 سال
شامل تکنیکهای کاربردی، فایل صوتی و تمرینات روزانه والد-محور
قابل استفاده در منزل با راهنمایی گامبهگام برای کاهش تکرار و گیر گفتاری
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 22 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 21 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 20 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 19 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 18 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 17 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 16 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 15 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 14 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 13 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 12 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 11 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 10 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 9 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 8 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 7 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 6 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 5 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 4 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 3 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 2 ویژه گروه سنی 3 تا 12
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار لکنت قسمت 1 ویژه گروه سنی 3 تا 12
________________________________________
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار جلوگیری از لکنت ویژه کودکان 3 سال
ویژه پیشگیری از لکنت در کودکان خردسال قبل از تثبیت اختلال گفتاری
آموزش به والدین برای استفاده از سبک گفتاری پیشگیرانه و ایمن در خانه
پایهگذاری سلامت روان گفتاری کودک در سن حساس ۳ سالگی
وبینار کار عملی تخصصی دفتر کار جلوگیری از لکنت ویژه کودکان 3 سال
________________________________________
وبینار عملی صفر تا صد واژه تا گفتار قسمت اول ویژه تأخیر در گفتار
مناسب کودکانی با دایره واژگان محدود که هنوز وارد جملهسازی نشدهاند
تمرکز بر عبور از سطح تککلمهای به گفتوگوی کوتاه با تمرینات روزانه
دارای فایل صوتی، تصویری و راهنمای اجرای ساده برای والدین
وبینار عملی صفر تا صد واژه تا گفتار قسمت اول ویژه تاخیر در گفتار
________________________________________
وبینار اول از صفر تا صد آموزش عملی رشد شناختی در کودکان 2 تا 7 سال
تقویت پایههای شناختی گفتار مانند توجه، حافظه و درک مفاهیم اولیه
مناسب کودکان ۲ تا ۷ سال برای آمادگی گفتار و یادگیری مدرسهمحور
شامل بازیهای ذهنی، تمرینات شنیداری و تعامل گفتاری هدفمند
وبینار اول از صفر تا صد آموزش عملی رشد شناختی در کودکان 2 تا 7 سال
________________________________________
وبینار عملی صفر تا صد تربیت شنیداری صداهای سایشی سین شین ز ژ
تمرکز بر تمایز صداهای سایشی مانند س، ش، ز، ژ با تمرینات شنیداری-گفتاری
ویژه کودکانی با اختلالات تلفظ یا ضعف در تشخیص و بازتولید واجها
شامل بازیهای شنیداری، تقلید صوتی و تمرینات آینهای در خانه
وبینار عملی صفر تا صد تربیت شنیداری صداهای سایشی سین شین ز ژ
________________________________________
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری مفاهیم ساده شگفت انگیز قسمت اول و دوم
آموزش مفاهیم اولیه مانند رنگ، اندازه، شکل و مکان برای کودکان نوپا
مناسب تقویت پایههای درک زبانی و جملهسازی با تمرینات تعاملی
طراحی شده برای اجرا توسط والدین بدون نیاز به تخصص قبلی
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری مفاهیم ساده شگفت انگیز قسمت اول
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری مفاهیم ساده شگفت انگیز قسمت دوم
________________________________________
وبینار عملی جامع صفر تا صد یادگیری زبان آموز اول تا سوم ویژه کودکان 2 تا 7 سال
آموزش جامع مهارتهای زبانی از واژه تا جمله و تعامل برای سن ۲ تا ۷ سال
شامل تمرینات تصویری، شنیداری و گفتاری با دستهبندی مرحلهای
مناسب برای کودکانی با تأخیر گفتار یا ضعف در گسترش زبان
وبینار عملی جامع صفر تا صد یادگیری زبان آموز اول ویژه کودکان 2 تا 7 سال
وبینار عملی جامع صفر تا صد یادگیری زبان آموز دوم ویژه کودکان 2 تا 7 سال
وبینار عملی جامع صفر تا صد یادگیری زبان آموز سوم ویژه کودکان 2 تا 7 سال
________________________________________
وبینار عملی جامع یادگیری صفر تا صد حیوانات ویژه کودکان 2 تا 7 سال
یادگیری اسامی حیوانات، صداها و ویژگیها بهصورت بازی محور
تقویت حافظه شنیداری و بصری با استفاده از تصویر و تقلید صدا
مناسب برای شروع آموزش واژگان در کودکان کمسن و نوگام
وبینار عملی جامع یادگیری صفر تا صد حیوانات ویژه کودکان 2 تا 7 سال
________________________________________
وبینار عملی جامع یادگیری صفر تا صد میوهها ویژه کودکان 2 تا 7 سال
آشنایی با اسامی و ویژگیهای میوهها به کمک تصویر، صدا و تمرینات گفتاری
افزایش دایره واژگان و کاربرد واژه در جملههای کوتاه و تعاملی
قابل استفاده در خانه، مهدکودک و جلسات درمانی روزمره
وبینار عملی جامع یادگیری صفر تا صد میوهها ویژه کودکان 2 تا 7 سال
________________________________________
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت اول تا هفتم
مجموعهای بازیمحور برای تقویت شناخت، زبان و تعامل اجتماعی کودک
تمرکز بر مهارت گفتاری خاص در هر جلسه مانند جملهسازی یا واژهیابی
طراحیشده برای اجرا با والدین در خانه به شیوه جذاب و خلاقانه
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت هفتم
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت ششم
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت پنجم
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت چهارم
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت سوم
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت دوم
وبینار عملی صفر تا صد یادگیری کودک نابغه من قسمت اول